7 0 0 26.07.2025
Celou knihu o nich napsal sportovní psycholog Václav Petráš. "Pokřikování a kritika dostávají do hlavy mladého sportovce další a další myšlenky, které tam nemají co dělat. Potřebuje, aby hlava byla co nejčistší, aby dítě věřilo tomu, co jde dělat," komentuje jedno z očividných negativ vztahu. Základem úspěchu je podle něj komunikace a právě v ní rodiče chybují nejčastěji. Někdy mohou potomka od sportování odradit.
Občas se objeví třeba osmileté dítě, ale nejčastěji řeším skupinu zhruba od deseti do čtrnácti let. Tady už jsou zkušenosti rodičů s mladým sportovcem delší. Už poznají, že nejde jen o to, že se jednou něco nepovedlo, protože dítěti zrovna bylo třeba špatně od žaludku, ale že má dlouhodobější, systematičtější problémy, s kterými chtějí něco dělat.
Ano, téměř vždy je to po nějakém zádrhelu. Může to být třeba ztráta zájmu. Ale asi nejčastější je, že rodič přijde a řekne: Já na dítěti vidím, že na tréninku hraje dobře, jenže pak přijde zápas a ono to do něj neumí přenést, je schované, nechce balon, puk, přestane běhat… Všímají si výkonnostní nekonzistence a přijdou si pro radu.
Bývá to různé. Většinou se snažím nastavit zrcadlo rodičovskému chování. V naprosté většině za mnou přijde rodič s mladým sportovcem a řekne: Nezvládá to v hlavě a chtěl bych, abyste mu nějak pomohl. Často dojdeme k tomu, že důvodem je nezvládnutá komunikace. Třeba cestou v autě před zápasem nebo po něm. Často se pak stane, že místo toho, abych strávil hodinu s dítětem, mluvím s ním třeba jen deset minut a zbylých 50 se bavím s rodičem, jak lépe komunikovat.
Typický příklad jsou reakce rodičů na nepovedené závody nebo zápasy jejich dítěte. Často k tomu přistupují negativně: Dost ses nesnažil, vykašlal ses na to, když k tomu budeš takto přistupovat, nemusíme na závody ani jezdit. V drtivé většině případů je tato interpretace úplně chybná. Nejde o to, že by se dítě na zápas nebo závod vykašlalo, většinou bylo naopak příliš přemotivované, nervózní, mělo obavy, co se stane, když soutěž nezvládne. Z toho pak pramení chyby, kdy je v závodě ztuhlé nebo nesoustředěné. Negativní zpětná vazba vzejde z nepochopení.
Rodič by si měl všímat i pozitiv. Říct: Ano, výsledek nebyl takový, jaký sis představoval, ale líbilo se mi, že ses v nějaké věci dokázal zlepšit. Jak pracovat se zpětnou vazbou, to je kapitola sama pro sebe. Kdybychom to dali do kontextu, jde o to, že chyb při sportovním výkonu dítěte si dokáže všimnout i laik. Pozná špatnou přihrávku a podobně. Ale chce to až detektivní pohled, aby si rodič všiml drobných věcí, které dítě udělalo naopak dobře. Proto se často stává, že komunikace po cestě ze závodů domů autem se nese v negativním duchu, případně rodič raději mlčí a snaží se kritiku držet v sobě. Ale dítě to moc dobře pozná, vycítí. Je velice důležité si uvědomit, že rodiče a trenéři, respektive dospělí obecně, mají obrovskou sílu v tom, když něco ukážou na sobě, když jsou vzorem. Jenže když dítěti říkají, že musí být v klidu, musí se soustředit a podobně, často nejdou příkladem. Je úplně typické, že tatínek křičí na své dítě, že se musí uklidnit, ale on sám toho není schopen.
Přesně tak. Přitom v ideálním případě chceme, aby sportovec šel do svého výkonu s čistou hlavou. Takové to pokřikování a kritika dostávají do hlavy mladého sportovce další a další myšlenky, které tam nemají co dělat. Potřebuje, aby hlava byla co nejčistší, aby dítě věřilo tomu, co jde dělat, aby se opřelo o automatismy získané v tréninku. Nadbytečná negativní komunikace komplikuje koncentraci.
Ano, do určitého věku mají obrovský vliv, sílu. A právě práce na rodičovské komunikaci je středobodem toho, jak pomoci malému sportovci. Ale aby to neznělo tak negativně - setkávám se i s tím, že rodiče jsou si problémů v komunikaci vědomi. Všímají si, že nervozita dítěte pramení z toho, co mu řeknou po závodě, a chtějí to dělat lépe. Takže se mi ozývají rodiče, kteří se chtějí vzdělávat, posouvat, chtějí rozumět tomu, jak správně komunikovat. Mám spoustu pozitivních příkladů.
Ano, je to takový nekonečný proces neustálé reflexe a hledání správného poměru chvály a kritiky.
Je to hodně různé. Setkal jsem se s rodiči, kteří byli extrémně pružní, po jednom rozhovoru byli schopní změnit komunikační návyky a skutečně došlo k výraznému posunu k lepšímu. Důležité pro ně je uvědomit si, že ve vývoji malého sportovce hrají zásadní roli. Jakmile tu změnu prožijí a zjistí, že jsou schopni komunikovat a reagovat jinak, otevře jim to dveře k dalším změnám. Takže ano, cesta je sice dlouhá, je nutná dlouhodobá sebereflexe, ale zase bych rodiče nestrašil tím, že nemohou rychle něco změnit.
Stává se, že sportovec dává sportu všechno, je motivovaný, soustředěný, odhodlaný, dělá všechno, co po něm trenér chce. Všechno zdánlivě funguje, ale výkonnost je v rámci jeho věkové kategorie průměrná nebo podprůměrná. Pak říkám rodičům, že by bylo dobré zamyslet se nad tím, co to znamená z hlediska jeho dalšího vývoje.
Někdy rodiče nebo i mladí sportovci uvažují tak, že už se svému sportu věnují třeba šest let a je jim líto ho nechat. Hledají cestu, jak se posunout dopředu. Pak se jim snažím vysvětlit, že jejich úvaha může vypadat jinak. Mohou si říct: Ano, dali jsme tomu šanci, bylo to super, nás i dítě to posunulo, bavilo, ale už narážíme na nějaké limity. Zároveň to neznamená, že nemůžeme najít sportovní i pohybové naplnění jinde. Někdy je prostě lepší uvažovat třeba o změně sportu, zejména v mladších kategoriích. Ostatně v zahraničí je naprosto běžné, že děti na prvním stupni základní školy zkoušejí různé disciplíny, než se na některou specializují. U nás k této specializaci dochází mnohem dříve, větší flexibilita by v mnoha případech pomohla. Na druhou stranu bych radil rodičům, aby na neúspěch nereagovali slovy: Dobře, ty na to nemáš, pojďme do nějakého klidnějšího prostředí. To proto, aby svými slovy nevytvořili návyk uhýbat před problémy.
Rozdělil bych to na dvě fáze. Když rodiče přihlašují dítě na sport, drtivá většina z nich to nebere jako cestu k profesionální kariéře. Chtějí, aby se dítě hýbalo, aby si našlo kamarády, otrkalo se v nových podmínkách nebo se naučilo něco nového. Mají spoustu rozvojových nebo růstových motivů. Ale když se dostanou do třetího, čtvrtého roku sportovního vývoje a objeví se různé žebříčky, rozdělování na áčkový a béčkový tým a podobně, začíná soutěživost i u rodičů vystrkovat růžky. Srovnávají své dítě s ostatními, všímají si, kde by mohlo být lepší.
Ano, prošel jsem i spoluprací s rodiči, kteří měli tohle uvažování.
To bývá různé. Někdy jsou to příklady úspěšných. Rodiče například v médiích sledovali kariéru hokejisty Pavla Zachy, kterého rodiče cílevědomě dostali až do NHL. Líbilo se jim to a uviděli správnou cestu, jak pomoci dítěti dosáhnout něčeho mimořádného. Jindy úvaha vychází z ekonomických faktorů. Rodiče hledají cestu, jak svému dítěti pomoci polepšit si finančně právě skrze sport.
Znám příklady rodičů, kteří sice chtějí pomoci dítěti dosáhnout vrcholové úrovně, ale zároveň jsou otevření možnosti vzdělávat se, lépe chápat dítě a jeho motivace, psychiku a další věci. To je ideální případ - mají nějaký cíl, ten často koresponduje s cílem samotného dítěte, které také touží být třeba špičkovým tenistou a je ochotno na sobě pracovat. Horší případy jsou, když cíle rodičů neodpovídají cílům dítěte, kdy jsou rodiče uzavření vůči jakémukoliv zásahu do jejich systému. Pak naše spolupráce nejenže nemůže fungovat, ale z obecného hlediska málokdy vede vývoj k tomu, co si rodič naplánoval, představoval.
Vzpomínám si na pár situací, kdy mi třeba rodič napsal, že po absolvování mého semináře přehodnotil svůj přístup. Ale k těm nejvíce uzavřeným rodičům, nejvíc nastaveným určitým směrem, se nedostanu, takoví mě neosloví. Mají už svou vizi a nepotřebují mě.
Jistě, každý člověk je jiný. Ale já uvažuju tak - pokud existuje cesta, jak dovést mladého člověka k mimořádným sportovním úspěchům, a nezahrnuje běhání před autem, vydal bych se po ní. A my stoprocentně víme, že existuje. Jde také o to, mít s dětmi dobré vztahy, to by měl být pro rodiče ultimátní cíl. Vždycky na seminářích říkám: K čemu mi je, že jsem vychoval dítě, které vyhrálo Wimbledon, když mi po té výhře ani nezavolá? To bych bral coby rodič jako prohru.