34 0 0 30.07.2025
Kampaň s názvem "Sydney Sweeney Has Great Jeans" (Sydney Sweeney má skvělé džíny) je postavena na slovní hříčce odkazující na "genes" - tedy geny (v angličtině se slova geny a džíny vyslovují stejně). V jedné z reklam Sweeney leží na pohovce, svůdně si zapíná džíny a říká: "Geny se dědí z rodičů na potomky a často určují vlastnosti jako barva vlasů, osobnost a dokonce i barva očí. Moje geny jsou modré." Následuje voice-over: "Sydney Sweeney má skvělé džíny."
Reakce na sociálních sítích byla rychlá a vášnivá. Kritici kampani vyčítají, že využívá obraz "ideální ženy" - tedy bílé blondýnky s modrýma očima - a staví ji do pozice genetického ideálu. Podle některých komentátorů tím značka koketuje s estetikou eugeniky - myšlenkového směru, který usiloval o "zdokonalování lidstva" skrze selektivní rozmnožování. Eugenika má silné historické spojení s rasistickými a nacistickými ideologiemi.
Někteří komentátoři dokonce zašli ještě dál a obvinili kampaň z propagace nacistické estetiky. Zmínky o "modrých genech" v kombinaci s blond vzhledem herečky a zaměřením na dědičnost jako klíčový atribut byly podle nich připomínkou ideálů "árijské rasy", s nimiž operovala nacistická propaganda v Německu třicátých a čtyřicátých let. V tomto světle pak údajně nejde jen o nešťastnou slovní hříčku, ale o nebezpečné koketování s myšlenkami bílé nadřazenosti.
Na druhé straně se objevují hlasy, které reklamní spoty chválí jako osvěžující krok zpět od přehnaně korektního, tzv. wokemarketingu. Ten se v posledních letech snaží o důslednou inkluzi různých etnických skupin, těl a genderových identit.
Pojem "woke" (doslova "probuzený") vznikl v afroamerické komunitě jako označení pro citlivost vůči nespravedlnosti a rasismu, ale v současném politickém diskurzu ho často používají konzervativní komentátoři pejorativně - jako synonymum pro údajně přehnanou progresivní politickou korektnost.
Pravicový komentátor Richard Hanania například označil reklamu za "triumf nad wokismem" a zveřejnil esej s názvem "Ano, prsa Sydney Sweeney jsou anti-woke". Jde o pokračování kulturního trendu, v němž konzervativní média a influenceři chválí návrat k tradičním představám o kráse a ženské sexualitě - často právě v kontrastu k "woke" standardům inkluze.
Sama Sweeney se k reklamě dosud veřejně nevyjádřila. Sedmadvacetiletá herečka však už v minulosti čelila spekulacím o svých politických postojích - například když se na sociálních sítích objevila fotografie z narozenin její matky, kde jeden z hostů nosil kšiltovku s heslem Donalda Trumpa "Make America Great Again" (Učiňme Ameriku opět skvělou).
Zástupci American Eagle rovněž zůstávají k celé kontroverzi zticha, i když na některých oficiálních účtech (třeba na YouTube) značky již byla některá videa z kampaně odstraněna.
Pozoruhodné přitom je, že kampaň má i charitativní rozměr: džíny "The Sydney Jean" zdobí motiv motýla, který symbolizuje osvětu o domácím násilí - tématu, jež je Sweeney osobně blízké. Veškerý výtěžek z prodeje těchto džínů má jít na podporu krizové linky duševního zdraví.
Kontroverze se však pravděpodobně promítla pozitivně do tržní hodnoty značky. Krátce po zveřejnění kampaně vzrostla cena akcií American Eagle o 10 procent, což firmě přineslo zhruba 200 milionů dolarů - po náročném roce na burze výrazná vzpruha.
Ať už člověk kampaň vnímá jako kreativní, sexistickou, provokativní nebo politicky motivovanou, jisté je jedno: reklama s herečkou ze seriálů Euforie a Bílý lotos není jen o džínách. Je odrazem hlubších kulturních sporů, v nichž se dnes odehrává boj o to, co znamená krása, svoboda vyjádření - a kdo vlastně určuje pravidla reklamní estetiky.