34 0 0 30.04.2025
Praha 30. dubna 2025 (PROTEXT) - Od 1. července 2025 by měly mít všechny domácnosti a firmy, které vyrábějí elektřinu a jsou připojené do distribuční soustavy, dva samostatné EAN kódy. Novelizovaná vyhláška o Pravidlech trhu s elektřinou nově požaduje po distributorech samostatnou evidenci dodávky do sítě a odběru ze sítě, a to ve všech případech. Samostatná evidence se děje právě prostřednictvím samostatných EAN kódů. Jen u společnosti E.ON se změna dotkne zhruba 20.000 zákazníků.
„Změna vychází z aktualizace Pravidel trhu s elektřinou a jejím cílem je zpřehlednit evidenci a bilancování výroby a spotřeby. Pro zákazníky to znamená důležitou změnu, kterou jim ale chceme co nejvíce usnadnit,“ vysvětluje Šárka Fialová, vedoucí podpory a obslužných procesů B2B ve společnosti E.ON.
Velká část zákazníků, kteří vyrábějí elektřinu z fotovoltaiky, má u distributorů nastavený jeden kombinovaný EAN, který zahrnuje odběr ze sítě i výrobu a dodávku do sítě. Výrobci a zákazníci s novějšími instalacemi mohou mít již nyní samostatný výrobní EAN přiřazen. Tuto informaci je možné zjistit ze smlouvy o připojení. Podstatné je, aby s výrobním EANem počítala i smlouva s dodavatelem elektřiny, například smlouva na výkup nebo jiná smlouva, která se týká dodávky vyrobené elektřiny do sítě.
Realita kombinovaných EANů skončí v červenci. Dosavadní kombinovaný EAN se stane výhradně spotřebním EANem, nový EAN pro výrobu vygeneruje obchodník a zákazník ho obdrží e-mailem nebo poštou. Zásadní je, aby si každý dotčený klient nebo výrobce včas k novému výrobnímu EANu sjednal obchodníka s elektřinou, který za něj převezme odpovědnost za odchylku. Odchylka je rozdíl mezi vyrobenou a spotřebovanou elektřinou v daný moment. Elektrickou energii totiž ve větším množství v současné době nelze skladovat, vyrobená elektřina se totiž ihned spotřebovává. Proto vzniká odchylka neboli rozdíl mezi spotřebou a výrobou sítě a tento rozdíl je nákladné vyrovnávat.
Zákazníci se často ptají, jak mají v takové situaci postupovat. Pokud již obdrželi informaci o novém výrobním EANu, měli by si u zvoleného dodavatele sjednat smlouvu, a to buď na výkup elektřiny, anebo alespoň na převzetí odpovědnosti za odchylku.
Zákazníci E.ONu mohou provést změnu pohodlně online
Společnost E.ON již začala všechny své zákazníky, kterých se změna týká, aktivně oslovovat. Komunikace probíhá zejména prostřednictvím e-mailu a je přizpůsobena konkrétní situaci zákazníka. Pokud měl již dříve sjednanou smlouvu na výkup elektřiny, společnost E.ON u něho přebere odpovědnost za odchylku a administrativně zajistí převod na nový výrobní EAN. Pokud smlouvu na výkup nebo odpovědnost za odchylku uzavřenou neměl, nemá důvod se obávat. Zákazník totiž obdrží podrobný návod e-mailem k dalšímu postupu včetně konkrétní nabídky.
„Našim zákazníkům nabízíme plnou podporu. Vše mohou vyřešit pohodlně online – ať už jde o sjednání smlouvy na výkup elektřiny nebo na převzetí odpovědnosti za odchylku. Zároveň jim poskytujeme srovnání různých možností, protože přístupy dodavatelů se liší. My se snažíme tuto legislativní změnu transparentně komunikovat,“ doplňuje Šárka Fialová.
Jak rozlišit, kdy postačí smlouva na odpovědnost za odchylku a kdy je na místě uzavřít plnohodnotnou smlouvu na výkup? Zásadní je, zda má zákazník přetoky do sítě ve smlouvě s distributorem povolené. Tuto informaci nalezne ve své Smlouvě o připojení. Pokud je v ní uveden rezervovaný výkon větší než nula, přetoky jsou povoleny – a zákazník tak musí mít od 1. července 2025 sjednánu smlouvu na výkup a zároveň na převzetí odpovědnosti za odchylku. Pokud obecně přetoky povolené nejsou, musí mít zákazník nebo výrobce uzavřenu alespoň samostatnou smlouvu na odpovědnost za odchylku, a to nejpozději od 1. srpna 2025.
Na webových stránkách www.eon.cz připravila společnost online formuláře pro pohodlné uzavření smluv jak na výkup elektřiny, tak na převzetí odpovědnosti za odchylku. Zákazníci zde najdou přehledné informace, odpovědi na nejčastější otázky i možnost uzavření všech potřebných smluv.
Vyhnou se zákazníci a výrobci včas pokutám za neoprávněnou dodávku?
Zákazníci a výrobci, kteří dodávají vyrobenou elektřinu do sítě, mohou zůstat klidní, pokud mají všechny potřebné smlouvy s řádně ošetřeny. Po rozdělení EANů je důležité mít všechny potřebné formality v pořádku, aby se předešlo jakýmkoli problémům. Zákazníci tak mají jistotu, že dostanou zaplaceno za dodanou energii a nemusí se obávat žádných sankcí ze strany distributora. V případě, že už dojde na sankce (oficiálně jde o náhradu za neoprávněně dodanou elektřinu podle § 19 vyhlášky o měření č. 359/2020 Sb.) se vypočítává ze dvou položek, které se následně sčítají.
První je součin množství neoprávněně dodané elektřiny do distribuční soustavy (tedy toho, co bylo celkově neoprávněně dodáno za měsíc) a záporné regulační ceny. Ta je pevně stanovena a uvedena na stránkách Operátora trhu – aktuálně činí 1142,81 korun/MWh. Pokud počítáme v kWh, je třeba tuto částku vydělit tisícem. Celkovou dodávku v MWh pak vynásobíme částkou 1142,81 korun.
Druhou složkou je součin hodnoty maximálního dodaného čtvrthodinového elektrického výkonu za dobu trvání neoprávněné dodávky a ceny za překročení rezervovaného výkonu podle aktuálního cenového rozhodnutí Energetického regulačního úřadu. Maximální čtvrthodinový výkon je nejvyšší hodnota, kterou výrobce dodá do sítě během čtvrthodinového intervalu (v jednotkách kWh). Cena za překročení rezervovaného výkonu je uvedena na stránkách Energetického regulačního úřadu a liší se podle napěťové hladiny a je tedy jiná pro nízké napětí, vysoké napětí a velmi vysoké napětí.
V případě že zákazník bude dodržovat zaslané pokyny a informace, nemusí mít ze zmíněných sankcí obavy.