2 0 0 14.07.2025
Praha 14. července 2025 (PROTEXT) -Ve dnech 8. - 10. července 2025 proběhla v Praze mezinárodní konference pořádaná organizací International Association for Cognitive Education and Psychology (IACEP), kterou navštívilo 100 expertů na vzdělávání z Evropy, Asie, Austrálie i Afriky. Tato odborná akce nabídla prostor pro sdílení vědeckých poznatků, výzkumných studií, příkladů dobré praxe i diskusi o trendech v oblasti kognitivní psychologie a kognitivního přístupu ke vzdělávání.
Na konferenci byly prezentovány tři hlavní projevy, kterých se ujali přední odborníci z Itálie (Stefano Taddei), Izraela (David Tzuriel) a Norska (Gunvor Sønnesyn). Kromě toho zaznělo 39 přednášek, které pokrývaly široké spektrum témat od teorie kognitivního vývoje po aplikované metody v praxi. Během posterové sekce se představilo bezmála dvacet posterů zaměřených primárně na výsledky výzkumných projektů.
Hlavním tématem konference byl kognitivní přístup k vzdělávání, který klade důraz na to, aby naše vzdělávací systémy podporovaly žáky a studenty ve vypracovávání vlastních strategií pro řešení problémů a pro samostatné učení. Tento přístup je klíčový pro rozvoj přemýšlení žáků a studentů, napomáhá dlouhodobému zájmu o učení, ukazuje žákům a studentům, jak si zachovat celoživotní zájem o učení. Tímto se staví do kontradikce k tradičním vzdělávacím metodám, které často nepodporují dostatečně zájem o objevování, osvojování si nových znalostí, dovedností i postupů a v neposlední řadě o aktivní přemýšlení a řešení problém na základě vlastního zkoumání.
"Naším cílem je být vybavit žáky a studenty nástroji pro objevování a osvojování si nových poznatků. Důraz na samostatné učení je tím, co žákům a studentům skutečně pomůže uspět a podpoří jejich celostní rozvoj," řekla ve svém vystoupení současná prezidentka IACEP, doc. Lenka Krejčová.
Kognitivní přístup ke vzdělávání, o němž se během konference hojně diskutovalo, se musí zaměřit na rozmanitost potřeb všech žáků a studentů. Učení je zapotřebí chápat jako dynamický proces založený na hledání nejlepších způsobů, jejichž prostřednictvím se učí každý jedinec. Tento přístup nejen že poskytuje žákům a studentům nástroje pro nalezení vlastní cesty a objevování svých silných stránek, ale také připravuje základ pro inkluzivnější, dynamičtější a efektivnější budoucnost školských systémů v celosvětovém kontextu.
Partnery konference byly Národní pedagogický institut České republiky, Society for All a nakladatelství Wolters Kluwer, kteří svou podporou přispěli k úspěšnému průběhu celé akce.
Pro více informací o konferenci navštivte https://www.coged.org/2025-call - zde je k dispozici i program a kniha abstrakt.
Kontakt pro média:
Doc. PhDr. Lenka Krejčová, Ph.D.
Prezidentka IACEP
prezident@coged.org
prezident@coged.org