7 0 0 30.06.2025
Velká cena Rakouska formule 1 nabídla dramatickou zápletku, kterou nikdo nečekal. Max Verstappen poprvé v sezoně nedokončil závod a místo bojů o vítězství z boxů sledoval, jak jeho soupeři sbírají cenné body.
Vše zavinil incident, při němž pilota Red Bullu v úvodu závodu sestřelil mladý Ital Andrea Kimi Antonelli s Mercedesem.
Kolize v nájezdu do třetí zatáčky zaskočila i zkušené komentátory. Verstappen solidně odstartoval a snažil se chránit ideální stopu. Antonelli se mezitím pokoušel protlačit na vnitřek zatáčky, jenže jejich vozy se tvrdě potkaly. Red Bull šel okamžitě do smyku a skočil mimo trať.
"Ten deb***ni idiot mě sestřelil, ulevil si Nizozemec.
"Byla to nešťastná situace. Viděl jsem prostor, ale pak se všechno semlelo hrozně rychle," vysvětloval Antonelli.
Italský debutant se po závodě za svůj manévr omlouval. "Omlouvám se Maxovi i Red Bullu. Nechtěl jsem, aby to takhle dopadlo. Přijímám za to odpovědnost," řekl Antonelli.
Verstappen rychle vychladl a od Itala omluvu přijal.
Podle ředitelství závodu šlo o neuvážený útok, který vedl k nevyhnutelné kolizi. Následkem toho dostal trest v podobě ztráty tří míst na startovním roštu pro následující Velkou cenu Británie.
Verstappen nevypadal po návratu do boxů příliš naštvaně, ale zklamání neskrýval.
"Samozřejmě mě to mrzí, protože jsem měl auto na bednu. Ale stane se to. Kimi za mnou potom přišel a omluvil se, což oceňuju. Nejsme tu proto, abychom bourali," prohlásil úřadující šampion.
Přestože nizozemský jezdec přijal omluvu sportovně, dojem z incidentu mu to nesmazalo. V rozhovoru přiznal, že místo sledování závodu raději zapnul přenos z právě vrcholící vytrvalostní čtyřiadvacetihodinovky sportovních vozů GT3 ve Spa-Francorchamps.
"Když jsem se vrátil do garáže, už nebylo moc co dělat. Tak jsem si pustil Spa 24, abych se trochu odreagoval," popsal s nadhledem.
Kolize zásadně změnila průběh závodu. Red Bull měl na domácí trati ambice na vítězství, jenže bez Verstappena zůstala naděje na body jen na Jukim Cunodovi. Japonský pilot dojel až šestnáctý a tým si odvezl mizerný víkend.
Pro Antonelliho to byl křest ohněm, který ukázal, že rychlost má, ale zkušenosti s duely v první desítce teprve sbírá.
"Celý závod jsem měl dobré tempo, ale v té chvíli jsem byl možná až moc agresivní. Chtěl jsem získat pozici, protože v prvním kole se často rozhoduje. Teď vím, že jsem měl být opatrnější," připustil dvacetiletý jezdec.
Pro Mercedes znamenala nehoda dvojitý problém - nejen že přišel o šanci na lepší výsledek, ale zároveň si Antonelli odvezl trest, který mu zkomplikuje kvalifikaci v Silverstonu.
Verstappen si v posledních letech na "domácím" Red Bull Ringu zvykl vítězit. V Rakousku triumfoval už pětkrát a patří tu k největším hvězdám seriálu. Tentokrát ale musel přijmout roli diváka.
"Takový je motorsport. Jednou vyhrajete, jindy vás někdo pošle do zdi," glosoval lakonicky. Podle některých expertů šlo o typický příklad kolize dvou generací - sebevědomého šampiona a mladíka, který se snaží ukázat.
Trest pro Antonelliho sice potvrdil jeho vinu, ale sám Verstappen nechtěl, aby se incident zbytečně nafukoval. "Všichni děláme chyby. Jsem rád, že Kimi přišel a promluvil si se mnou. Měl na to odvahu. To se cení," dodal.
Na sociálních sítích se mezitím rozjela debata, zda byl Antonelliho manévr úplně zbytečný, nebo jen důsledek dravosti, která k první sezoně ve formuli 1 patří. Fanoušci i bývalí jezdci se shodují, že podobné momenty od mladých pilotů přijdou. Důležité ale je, jak se z nich poučí.