5 0 0 25.06.2025
Piloti v kokpitu pravděpodobně nejdražšího vojenského letadla všech dob se během extrémně dlouhého letu soustředí nejen na letové plány, ale také na to, co mají jíst. Výživa během mezikontinentálních letů ovlivňuje bdělost a trávení. "Učíme se ze studií o spánku, vlastně se vzděláváme ve výživě, abychom se naučili to, co nás budí a co nám pak pomáhá usnout," řekl agentuře Reuters bývalý pilot B-2, generálporučík ve výslužbě Steve Basham.
Piloti jsou školeni, aby si všímali, jak potraviny zpomalují nebo urychlují trávení, což je v letadle s jedinou chemickou toaletou velmi důležité. Basham pro mise doporučuje krůtí sendviče z pšeničného chleba a bez sýra. "Tak nijaké jídlo, jak jen to jde," prohlásil muž, který v roce 2024 odešel do důchodu jako zástupce velitele evropského velitelství USA.
B-2 díky rozpětí křídel 52,4 metrů a profilu stealth může uletět 6 tisíc námořních mil (téměř 12 tisíc kilometrů) bez doplňování paliva. Většina misí ale vyžaduje několikanásobné tankování ve vzduchu. S vyšší únavou se tento proces stává stále obtížnějším.
Tankování probíhá naslepo. Piloti nevidí, kam míří rameno vycházející ze zásobovacího letadla, které se připojuje k letounu B-2 necelých pět metrů za jejich hlavami. Místo toho se spoléhají na vizuální signály ze světel před nimi letící cisterny a na naučené referenční body. Při bezměsíční noci se tento úkol stává podle Bashama ze své podstaty nebezpečným.
"Adrenalin se vytrácí. Snažíte se trochu si odpočinout a ještě vás čeká to poslední doplnění paliva," popisoval stav pilotů Bashem. Součástí kokpitu B-2 je malý prostor za sedadly, kde si piloti mohou lehnout na lůžko. Slunečnicová semínka pomáhají některým udržet se ve střehu mezi jídlem.
Navzdory špičkové konstrukci, kdy prvky, díky nimž je letoun "neviditelný", snižují infračervenou, radarovou a akustickou odezvu, závisí úspěch na dvoučlenné posádce. "První software zaostával za povely pilotů, což komplikovalo doplňování paliva," řekl Basham. Aktualizace zlepšily odezvu, ale problém létání v těsné formaci ve velké výšce přetrvává.
"Naši piloti to dělají tak, aby to vypadalo jednoduše, ale zdaleka to tak jednoduché není," řekl Basham. Složité mise letounu B-2 podle něj nelze provádět bez masivní podpory pozemních plánovačů a techniků. Americké letectvo chce v příštích desetiletích nahradit flotily bombardérů B-2 a B-1 nejméně stovkou strojů B-21 Raider.