3 0 0 27.07.2025
Každý rok, když vrcholí Tour de France, sledují miliony lidí závěrečný okamžik na Champs-Élysées. Spolu s vítězem je v centru pozornosti i křišťálová trofej, kterou už 14 let vyrábějí čeští skláři z Lasvitu.
Autorem návrhu je Peter Olah ze Škoda Design. Trofej měří 60 centimetrů, váží pět kilogramů a vzniká v dílně Ajeto v Lindavě, jež patří do skupiny Lasvit.
Každý kus se připravuje zhruba půl roku před závodem. Výroba vyžaduje přesnost a řemeslné mistrovství. Vznikají prototypy a zkušební výbrusy, aby byl výsledek dokonalý.
Každý rok se připravuje sedm trofejí - čtyři zelené pro vítěze bodovací soutěže a tři čiré pro celkového šampiona a další kategorie.
I když se tvar nemění, výbrus a povrchová úprava jsou vždy jiné, takže každá edice má svůj jedinečný charakter.
Letošní rok přinesl velkou změnu - do designu byl vložen křišťálový prsten, což znamenalo složitou úpravu. "Museli jsme trofej rozřezat a znovu spojit, ale výsledek působí, jako by tam ten prvek patřil od začátku," říká Olah.
Trofej působí čistším dojmem, více připomíná minimalistickou sochu s menším množstvím dekoru a větším důrazem na strukturu.
Novinkou je i barva skla nazvaná "Emerald Green", kterou Lasvit vyvinul exkluzivně pro značku Škoda. Tento odstín podtrhuje dlouholetou spolupráci mezi automobilkou, českými skláři a světem cyklistiky.