Kategorie zpráv

Přes tři tisíce kilometrů za českou trofejí. Tyto vázy zvednou nad hlavu hvězdy Tour

Přes tři tisíce kilometrů za českou trofejí. Tyto vázy zvednou nad hlavu hvězdy Tour; Zdroj foto: Lasvit

Každý rok, když vrcholí Tour de France, sledují miliony lidí závěrečný okamžik na Champs-Élysées. Spolu s vítězem je v centru pozornosti i křišťálová trofej, kterou už 14 let vyrábějí čeští skláři z Lasvitu.

Autorem návrhu je Peter Olah ze Škoda Design. Trofej měří 60 centimetrů, váží pět kilogramů a vzniká v dílně Ajeto v Lindavě, jež patří do skupiny Lasvit.

Každý kus se připravuje zhruba půl roku před závodem. Výroba vyžaduje přesnost a řemeslné mistrovství. Vznikají prototypy a zkušební výbrusy, aby byl výsledek dokonalý.

Každý rok se připravuje sedm trofejí - čtyři zelené pro vítěze bodovací soutěže a tři čiré pro celkového šampiona a další kategorie.

I když se tvar nemění, výbrus a povrchová úprava jsou vždy jiné, takže každá edice má svůj jedinečný charakter.

Letošní rok přinesl velkou změnu - do designu byl vložen křišťálový prsten, což znamenalo složitou úpravu. "Museli jsme trofej rozřezat a znovu spojit, ale výsledek působí, jako by tam ten prvek patřil od začátku," říká Olah.

Trofej působí čistším dojmem, více připomíná minimalistickou sochu s menším množstvím dekoru a větším důrazem na strukturu.

Novinkou je i barva skla nazvaná "Emerald Green", kterou Lasvit vyvinul exkluzivně pro značku Škoda. Tento odstín podtrhuje dlouholetou spolupráci mezi automobilkou, českými skláři a světem cyklistiky.