Kategorie zpráv

Toyota jde proti trendu. Bude spolupracovat s týmem F1 Haas

 

Americký tým a japonská značka společně oznámily zahájení dlouhodobé technické spolupráce postavené na sdílení odborných znalostí, zkušeností či zdrojů mezi Haasem a oddělením motorsportu japonského výrobce Toyota Gazoo Racing. Dodavatelem motorů pro tým zůstává Ferrari.

"Podpora a spolupráce s globálním lídrem automobilového průmyslu, který zároveň usiluje o vlastní rozvoj a zlepšování technických a inženýrských znalostí - to je prostě zřetelně oboustranně výhodné partnerství," konstatoval japonský šéf Haasu Ajao Komacu.

"Možnost využívat zdroje a vědeckou základnu Toyoty Gazoo a zároveň i její technické a výrobní postupy bude mít pro náš vlastní vývoj zásadní význam," doplnil.

V praxi se mají například jezdci, inženýři a mechanici Toyoty Gazoo podílet na testování vozů Haas, na oplátku japonská strana pomůže týmu s aerodynamikou, designem či výrobou dílů z uhlíkových vláken. Už příští týden při Velké ceně Ameriky v Austinu bude vozy Haasu zdobit i logo Toyoty.

Haas s jezdci Kevinem Magnussenem a Nicem Hülkenbergem v této sezoně nasbíral v dosavadních 18 závodech 31 bodů a v desetičlenném Poháru konstruktérů drží sedmé místo. V minulé sezoně pořadí uzavřel.

Toyota skončila v královské automobilové třídě v roce 2009 po sedmiletém působení továrního týmu, během něhož jezdci vybojovali 13 pódiových umístění ale žádné vítězství.

Renault to zabalí po téměř 50 letech

Současný tovární tým Renaultu v F1 zůstane, po ukončení výroby vlastních motorů budou vozy Alpine nejspíš využívat motory Mercedes.

Renault vstoupil do elitního seriálu v roce 1977 a jako dodavatel motorů získal dvanáct konstruktérských a jedenáct jezdeckých titulů mistra světa. Posledním šampionem s motory Renault byl Němec Sebastian Vettel při všech čtyřech svých triumfech v Red Bullu v letech 2010-2013.

Po zavedení hybridních motorů v roce 2014 začal Renault zaostávat a před další velkou změnou pravidel odchází úplně. Od roku 2026 bude ve vozech formule 1 elektrická složka ještě důležitější než dosud a bude se na pohonu podílet rovným dílem se spalovací součástí.

Naopak nováčkem v F1 bude v roce 2026 se svým továrním týmem Audi. Honda bude novým partnerem stáje Aston Martin a Red Bull bude vyrábět své vlastní pohonné jednotky ve spolupráci s Fordem. V seriálu zůstávají stálice Ferrari a Mercedes.