5 0 0 04.12.2025

Robot měřící 169 centimetrů a vážící 69 kilogramů vyrazil z města Su-čou a po třech dnech dorazil na slavnou šanghajskou promenádu Bund. Během více než 106 kilometrů dlouhé cesty prošel městské bulváry, mosty i úseky státních dálnic. Díky kombinaci duální GPS, infračervených hloubkových kamer a panoramatického snímání bez slepých míst dokázal bezpečně určovat polohu, vyhodnocovat překážky a přizpůsobit chůzi různým povrchům. Bez zaváhání si poradil s asfaltem, dlažbou, mosty i zvlněným terénem. Dodržoval dokonce i dopravní značení.
Fungoval nepřetržitě, pauzu nepotřeboval ani na výměnu baterií, které vydrží tři hodiny. Nový systém výměny baterií za provozu mu totiž umožnil pokračovat v dlouhém pochodu, aniž by se musel kdykoli vypnout. Výrobce AgiBot uvádí, že cílem experimentu bylo prověřit spolehlivost hardwaru a stabilitu autonomních algoritmů. A2 obstál mimořádně dobře - jedinou viditelnou stopou po nepřetržité třídenní námaze byly jen lehce ošoupané gumové podrážky.
Ačkoli tento rekordní maraton budí pozornost, A2 je ve skutečnosti navržen pro mnohem méně dobrodružné úkoly. Míří do sféry služeb. "AgiBot A2 nabízí vysoce přirozený a pohodlný zážitek z interakce mezi člověkem a robotem, což je ideální pro role, jako je marketing a zákaznický servis, prezentace ve výstavních halách, poradenství v supermarketech, recepce a obchodní dotazy," píše se na webových stránkách společnosti AgiBot. Robot umí vést chatovou komunikaci, rozpoznává řeč a dokonce zvládá i odezírání ze rtů.
Vývoj humanoidů je v Číně prioritou. Vláda podporuje domácí firmy a netají ambice stát se světovou jedničkou v rychle se rozvíjející oblasti fyzické umělé inteligence. Podle odhadů technologických analytiků by do roku 2050 mohla po světě fungovat více než miliarda humanoidních robotů - v průmyslu, logistice, službách i domácnostech.