4 0 0 07.05.2025
"Podle mě byl letos didaktický test náročnější, hlavně ve srovnání s loňskem. Letos dosáhnou dobré hodnocení jen ti maturanti, kteří při přípravě zvládli rutinní početní postupy a nemusejí nad nimi při samotném testu moc přemýšlet - na to nebyl čas," říká kantor Peter Višňovský z pražského Gymnázia Jana Keplera.
I z elitních škol letos zaznívá nečekaná kritika státní maturity z matematiky. Petici proti podobě testu podepsalo už téměř 8800 studentů. Vadí jim matoucí zadání, úlohy mimo běžné učivo a nesrovnatelná obtížnost s předchozími ročníky.
Maturitní test z matematiky, který žáci psali 2. května, podle mnohých spíše než matematické dovednosti prověřoval schopnost prokousat se složitým a často matoucím zadáním. Řada z nich navíc nebyla součástí běžné výuky.
Podle studentky Dany Vyhnánkové, která se podílela na vzniku petice, úlohy kladly důraz na neobvyklé logické postupy a neodpovídaly požadavkům rámcových vzdělávacích programů. Podle autorů petice by měl být test důkladně přezkoumán. Chtějí, aby hodnocení zohlednilo výjimečnou obtížnost a zvážilo snížení bodové hranice pro úspěšné složení zkoušky. Aktuálně je třeba získat alespoň 17 bodů z 50. Podle studentky Vyhnánkové je potřeba se ptát, zda maturita opravdu měří to, co má. A jestli má smysl ji takto dál dělat.
Cermat, který maturitu organizuje, zatím na kritiku nereaguje konkrétně. Instituce zdůrazňuje, že probíhá hodnocení testů a odborné posouzení, bez kterého nelze výsledky komentovat.
"Než se budou moci jakékoliv výsledky zveřejnit a dělat z nich závěry, musí proběhnout mimo vlastního vyhodnocení a přípravy analytických podkladů jednání validační komise Cermatu a dále jednání Nezávislé odborné komise, která je poradním orgánem MŠMT. Obě tyto komise posuzují validitu všech úloh v testech," reagoval Cermat na dotazy serveru Aktuálně.cz.
Závěry těchto komisí budou známy nejpozději 15. května, kdy školy obdrží výsledky studentů.
Rozsah vědomostí, které může maturita ověřovat, podle Cermatu vychází z katalogu požadavků, který musí být zveřejněn 48 měsíců před zkouškou. Kritéria hodnocení pak musejí být dostupná nejpozději do 31. března příslušného roku a nelze je měnit zpětně. Jsou dostupná zde:
Katalog požadavků
Kritéria hodnocení
Ministr školství Mikuláš Bek na síti X uvedl, že test se musí nejprve věcně posoudit, a to "s respektem k práci autorů i studentům, kteří test skládali". Podle něj se počítá s přizváním dalších expertů a vytvořením více nezávislých hodnotících panelů.
Pokud analýza potvrdí mimořádnou náročnost, mohlo by podle něj dojít k úpravě hodnocení. "Možností je například úprava klíče hodnocení, zohlednění výsledků v systému nebo v krajním případě změna procentuální hranice úspěšnosti," napsal Bek. Připomněl, že podobné opatření proběhlo v roce 2021, kdy se kvůli pandemii covidu snížila hranice úspěšnosti v matematice z 33 % na 27 %.
Podle Cermatu si letos matematiku jako druhý povinný předmět zvolilo zhruba 15 360 maturantů. To je přibližně 20 % všech studentů, kteří šli k maturitě poprvé. Zbylých 80 % zvolilo cizí jazyk, převážně angličtinu.
Celkem se ke státní maturitě letos přihlásilo 80 828 žáků, tedy téměř o sedm procent více než loni. Test z matematiky se psal v pátek a následující pondělí pak maturanti skládali povinný test z českého jazyka a literatury. Ti, kteří si vybrali španělštinu, němčinu či ruštinu nebo složitější variantu z matematiky, skládali testy v úterý.