Kategorie zpráv

Výjimečný přerod. Francouzovi bylo jedno, jestli svištěl po svahu nebo po poušti

Výjimečný přerod. Francouzovi bylo jedno, jestli svištěl po svahu nebo po poušti; Zdroj foto: Kin Marcin / Red Bull Content Pool

První vítězství ve sjezdu v SP dosáhl dnes (6. srpna) šedesátiletý Alphand v roce 1995 na Hahnenkahmu. Zde vyhrál dokonce dvakrát a položil základ své dominance. V sezoně 1996/97 triumfoval absolutně, když s 1130 body předstihl Kjetila Andrého Aamodta o 36 bodů.

Krátce po konci sjezdařské kariéry v roce 1998 následoval neúspěšný pokus o světový rychlostní rekord na lyžích. Výkonem 227 km/h zaostal o 16 km/h za výkonem Philippa Billyho. Tím definitivně skončila Alphandova lyžařská éra.

Ale láska k rychlosti Francouzovi zůstala, přestoupil do světa rychlých kol. Nejprve závodil pro zábavu v pohárovém Micra Cupu, následně v šampionátech Le Mans Series, FIA GT i Lamborghini Supertrophy. Nakonec se zaměřil na dálkové soutěže.

První Dakar absolvoval už v roce 1998, když předtím zkusil jízdu na písku jen s civilním Jeepem. Tenhle debut ho skoro připravil o život, skončil v péči lékařů a přísahal si, že se nikdy nevrátí.

Ale přísaha je jedna věc, touha závodit jiná. V dalších ročnících Alphand na Dakaru výrazně zlepšil svoje výkony a záhy patřil k favoritům. V roce 2005 byl druhý, o rok později s vozem Mitsubishi Pajero vyhrál a stal se tak prvním bývalým olympijským sjezdařem, který ovládl Rallye Dakar.

"Během lyžařské kariéry jsem poznal hodně úspěchů i pádů, ale pocit z vítězství na Dakaru je úplně jiný," uvedl šťastný vítěz krátce po dojezdu v senegalském Dakaru v lednu 2006.

"Navigační chyby, zaseknutí v písku nebo náraz do stromu mohly náš triumf ohrozit," přiznal Alphand, který nakonec porazil týmového kolegu Stéphana Peterhansela.

V červnu 2009 si při motocyklové akci Rand’Auvergne přivodil vážná zranění. Poraněná páteř a dva dislokované obratle prakticky ukončily jeho působení ve vrcholovém motorsportu. Poté přešel do rolí konzultanta, komentátora a manažera.

Od roku 2021 působil jako sportovní ředitel Rallye Hedvábné stezky, ale post opustil v důsledku ruské invaze na Ukrajinu. Na podzim roku 2022 se stal manažerem týmu Veloce Racing v sérii elektrických SUV Extreme E.

Alphand se stále aktivně podílí na Rallye Dakar jako expert a komentátor. Pro francouzskou televizní stanici La Chaîne L'Équipe poskytuje technický komentář a analýzy, přináší divákům vhled do strategie a klíčových momentů soutěže.

Dnes již legendární francouzský jezdec dokázal proměnit kariéru od sjezdových svahů po pouštní duny. Zůstává legendou dálkových soutěží a stále předává svou vášeň a znalosti generacím fanoušků.