6 0 0 05.05.2025
Je to jedna ze strategických zakázek, kde si měl český obranný průmysl sáhnout na výrazná procenta, ale zatím tomu nic nenasvědčuje. Řeč je o kontraktu na pořízení celkově 20 amerických vrtulníků AH-1Z a UH-1Y z texaských dílen společnosti Bell Helicopter.
Když nákup první várky tuctu strojů za 17,6 miliardy (14,6 miliardy bez DPH) korun v prosinci 2019 podepisoval tehdejší ministr Lubomír Metnar (za ANO), všechny smlouvy mezi americkým výrobcem a českými firmami prý už byly uzavřeny. "I u této zakázky se podařilo vyjednat silné zapojení českého průmyslu. Požadovali jsme 30 procent hodnoty zakázky a výsledný podíl je dokonce o trochu vyšší," tvrdil tehdy Metnar.
Jenže to se ani zdaleka nenaplnilo. Žádná z tuzemských nakontraktovaných společností se nemůže pochlubit miliardovými zakázkami. Nejlépe je na tom asi státní podnik LOM Praha, který bude vrtulníky české armády udržovat a pilotům zajišťuje výcvik na simulátorech.
Ideální představou resortních úředníků proto bylo, že český průmysl by se mohl zahojit na servisování a modernizaci osmi starších strojů, nově pořízených z přebytků amerického námořnictva. Finální hodnota kontraktu se má pohybovat maximálně kolem 10,5 miliardy korun. A byť většinu zaplatí Spojené státy jako poděkování za českou pomoc Ukrajině, Praha počítá, že jen do modernizace helikoptér odstavených na Havaji nasype až 3,7 miliardy korun.
Ovšem ani výrazný podíl z rozpočtu českého ministerstva obrany nepomohl. Američané rozhodli jinak. "My jsme zakázku ovlivnit nemohli," reaguje Karel Čapek, mluvčí resortu obrany. Češi tedy budou jen přihlížet. "Plánujeme vyslat skupinu našich techniků ze základny Náměšť nad Oslavou do zařízení provádějícího modernizaci, aby zkontrolovali stav vrtulníků a provedených prací," přibližuje Čapek.
Jak však vyšlo najevo, zprovoznění a upgrade osmi starších vrtulníků nedostal na starosti jejich výrobce, tedy firma Bell Helicopter. "Vrtulníky budou modernizovány v zařízení Depot Level Facilities (DLF) v Cherry Pointu v Severní Karolíně, kde se provádí i modernizace vrtulníků americké námořní pěchoty," potvrdil Čapek zjištění deníku Aktuálně.cz.
"Firma DLF vyhrála výběrové řízení. Kromě toho firma Bell uzavřela po výrobě našich (původních dvanácti) vrtulníků výrobní linku," pokračuje Čapek. V Cherry Point na pobřeží Atlantského oceánu sídlí od druhé světové války důležitá letecká základna námořní pěchoty.
Otázkou nicméně je, proč se o kontrakt nepokusily zabojovat i české státní opravny LOM Praha. S Bell Helicopter v minulosti uzavřely několik smluv a potřebné náhradní díly by si tak od amerického výrobce mohly nakoupit stejně, jako to nyní budou dělat DLF.
"LOM Praha se mohl do výběrového řízení přihlásit. V současné době ale nedisponuje technickými ani odbornými schopnostmi, aby mohl tyto práce provádět," tvrdí mluvčí obrany Čapek.
A jak už deník Aktuálně.cz informoval v březnu, v kontraktu se objevují i další nečekané momenty. Třeba ten, že vrtulníky získá česká armáda později, než se plánovalo. Nejdřív se počítalo s rokem 2023, pak se mluvilo o letech 2025 a 2026. Teď už ale žádný z těchto termínů neplatí.
"Vrtulníky bychom měli dostat na přelomu let 2027 a 2028," uvedl Lubor Koudelka, šéf vyzbrojovací sekce na ministerstvu obrany. Zároveň prohlásil, že Praha pořád vyjednává, aby se české státní opravny LOM alespoň k menší části modernizační zakázky přece jen dostaly.