0 0 0 09.07.2025
Chtěli by svým pacientům pomoct, ale nejde to. Důvod je jednoduchý: léčbu, kterou jim předepsali, si tito lidé nemohou dovolit. Nemají peníze na doplatky za léky, dietu nebo zdravotnické pomůcky. Jiní pacienti se nemůžou uvolnit z práce, aby podstoupili doporučené vyšetření. Lékaři jejich počínání často nechápou jako důsledek těžko ovlivnitelných životních okolností, ale jako nedbalost. A přestanou se o ně starat.
Problémy tohoto typu mohou vznikat stále častěji. Analýza, do které se pustili studenti 3. lékařské fakulty Univerzity Karlovy, ukázala, že drtivá většina současných mediků pochází z bohatých poměrů. Zázemí dobře situované rodiny přiznaly až čtyři pětiny z nich.
To má podle autorů analýzy dopad na schopnost těchto lékařů v budoucnu porozumět situaci a chování méně majetných pacientů. "Tím, že se mladí lékaři nikdy nesetkali s chudobou a neznají nouzi, nemusí potřeby svých pacientů chápat," popisuje jeden z autorů analýzy Matyáš Feltl.
Řada pacientů se podle Feltla před lékařem za své poměry stydí. Raději mu nic neřeknou. Doktor pak situaci vyhodnotí tak, že pacient nebere jeho rady vážně. A postupně ztrácí ochotu daného člověka léčit. Pacientovi zase klesá motivace navržený léčebný plán dodržovat.
Medici už řeší, co s tím. A jeden návrh by měli. K přednáškám o anatomii, biochemii nebo genetice by jim mohl v rozvrhu přibýt ještě jeden seminář, učili by se v něm o dopadech chudoby na zdraví. "Dokázali by pak k socioekonomickému postavení pacienta daleko lépe přihlédnout," domnívá se Matyáš Feltl.
Sociolog Martin Potůček z Centra pro sociální a ekonomické strategie Univerzity Karlovy v Praze s nimi souhlasí. "Ve vzdělání mediků opravdu schází jakákoliv výuka sociálního lékařství - tedy zdraví, nemoci a poskytování zdravotní péče v širších společenských souvislostech," říká. I on by proto podobný předmět zavedl. "Jeho součástí by mohlo být i několik lekcí o tom, jaké dopady má životní úroveň na zdraví různých složek populace," myslí si Potůček.
Podle předsedy Vědecké rady České lékařské komory Zdeňka Mrozka by pomohla i mnohem větší praxe mediků v terénu. Navíc v místech, kam se dnes většinou nedostanou. "Mám na mysli hlavně charitu a různá nízkoprahová centra. Bylo by dobré, kdyby se fakulty víc otevřely spolupráci právě s takovými organizacemi. Medici by tam pak mohli pomáhat alespoň v rámci nějakého volitelného předmětu," říká.
Ani to by ale podle Mrozka nemuselo stačit. Vcítit se do kůže jiného člověka je podle něj bez životních zkušeností složité. "Naší generaci v tom kdysi pomáhala vojna, během které se spolu promíchaly všechny společenské vrstvy. Člověk tak poznal i jiné problémy," říká a dodává: "To už ale dneska neplatí a já ani nevím, jestli bych to znovu chtěl."
Zahájit by se proto podle něj měly i systémové změny ve vzdělávání, díky kterým by se na medicínu začali více dostávat i méně movití studenti. "Je známo, že u nás panuje v přístupu ke vzdělávání obrovská sociální nerovnost. Ta je dokonce o hodně větší, než je tomu v jiných evropských zemích," připomíná Mrozek.
Pokud by se šance chudších studentů vyrovnaly, státu by se to podle Mrozka vyplatilo. "Dát lidem ze znevýhodněných skupin větší možnosti ve vzdělávání je jedna z nejvýnosnějších investic, kterou může stát udělat. Více vzdělaní lidé přispívají větší měrou do ekonomiky," vysvětlil.
Zdravotnictví by tím mohlo navíc i uspořit. "Když se totiž lékař nedomluví se svým pacientem a ten kvůli tomu nedostane potřebnou péči, může neřešený problém přerůst ve vážnější komplikace. A jejich léčba pak většinou stojí víc peněz," uzavírá Mrozek.