2 0 0 14.08.2025
Možná byste tomu nevěřili, ale opravdu to tak bylo - na začátku byl jen sporák, hrnec, měsíček lékařský a nápad. Psal se rok 1991 a František Dudek, doktor a vědec z Akademie věd, si místo badatelské dráhy vybral cestu, kterou většina jeho kolegů považovala za poněkud "alternativní".
S odhodláním se rozhodl oživit receptury starých lékárníků, otevřít sbírku otcových zápisků a do svého domova opět přivést vůni poctivé domácí kosmetiky.
A tak založil malou rodinnou značku Dr. Dudek.
Dnes, téměř o 35 let později, by možná leckdo čekal, že malá firma zanikla nebo přešla pod křídla nějakého velkého kosmetického koncernu. Ale opak je pravdou. Dr. Dudek stále existuje - stále s ruční prací i bylinnými výtažky. A stále je v rukou jedné rodiny.
U jejího kormidla teď stojí Františka Tlustá - dcera zakladatele, farmaceutka, matka tří dětí, bylinkářka a žena, která ví, kdy je třezalka "tak akorát" na olej a proč se do dobré masti vyplatí dát víc než jen účinnou látku.
Její cesta k firmě byla pozvolná, přirozená a bez dramatických rozhodnutí. Žádné "teď, nebo nikdy". "Neřeknu vám přesný moment, kdy jsem si uvědomila, že jednou firmu převezmu. Vždycky jsem byla její součástí. Starala jsem se o zásilky, občas jsem dělala obchodního zástupce… A pak už to šlo samo," vzpomíná.
Františka vyrůstala v rodině, kde se bylinky nebraly jako hobby, ale jako způsob života. Maminka ji učila rozeznávat léčivky už jako malou holku, u babičky si s bratrancem hráli na laboratoř a experimentovali s kypřicím práškem. "Biologie a chemie mě vždycky bavily, ale tehdy mě ani nenapadlo, že to jednou skloubím s něčím tak praktickým. Myslím, že jsem se nechala vést intuicí, i když jsem to tehdy nevěděla," popisuje. Farmacie ji zlákala širokým záběrem, ale během studií ji to stále více táhlo k přírodě. Přestože původně neuvažovala, že by se jednou měla stát pokračovatelkou rodinné firmy, postupně si k tomu našla přirozenou cestu.
Převzít firmu, když máte doma tři malé děti, je trochu jiná disciplína než běžný manažerský nástup. Nejmladšímu synovi byl sotva rok, manžel pracoval od rána do večera a babičky bydlely daleko. "Byl moment, kdy jsem si říkala, že se do práce nevrátím nikdy. Ale pak se objevila nabídka na maličký úvazek v lékárně blízko domova. Vzala jsem to jako znamení," vypráví.
Následně sehnala paní na hlídání a část týdne pracovala v lékárně, část ve firmě. A tak začalo to, co dnes už působí jako samozřejmost - její vedení značky Dr. Dudek. "Vydělané peníze šly skoro celé na hlídání. Ale ten dobrý pocit, že zase dělám něco, co mě naplňuje, byl k nezaplacení," dodává. A co pro ni znamená vést firmu, která má tak silný příběh? "Asi hlavně radost. Že jsme to za těch téměř 35 let nevzdali. Že i přes složité momenty, včetně období, kdy jsem měla doma tři malé děti, jsme se v rodině vždycky dokázali domluvit."
To, co by jiná značka nazvala jako "unikátní receptura", tady nese označení "to, co nám tu funguje odjakživa". Olej z třezalky, propolisová tinktura, tavené sádlo a také třeba nebělený včelí vosk. Vše ručně zpracované - v malých várkách. "Fascinuje mě, jak to naši předkové měli vymyšlené. Někdy ani sebelepší moderní technologie prostě nenahradí ruční práci," myslí si.
A udržitelnost? Podle Františky spíše trend dnešní doby. V rodině Dudkových ji řešili dávno předtím, než slovo "eko" zaplavilo regály každé drogerie. "My jsme si tím prošli už v 90. letech. Lidé tehdy toužili po něčem přírodním, co u nás nikdo nedělal. A najednou to staré bylo nové," popisuje.
Zatímco jiní by šli cestou zdražení a prémiového rebrandingu, Františka a její kolegové zůstali nohama na zemi. "Jako mladší jsem rodičům říkala, že jsme moc levní a že to škodí značce. Ale oni byli poctiví a nechtěli, aby si naše výrobky mohl dovolit jen někdo. Zpětně tam vidím obrovskou vděčnost ke stálým zákazníkům," přiznává.
Zákazníci se nevrací jen kvůli ceně - spíš kvůli tomu, že jejich výrobky prostě fungují. A že vědí, co od značky čekat. Třeba propolisovou mast, která léčí "nevysmrkatelné příškvary" - jak jeden zákazník trefně napsal v děkovném dopise. "Ten termín u nás doma zlidověl," směje se Františka.
Františka neplánuje revoluce ani expanze. Má vize, ale věří na přirozené tempo. "Nechci si hrát na paní podnikatelku s plánem na dekádu. Spíš chci, aby naše práce dál dávala smysl. A aby naše výrobky dál pomáhaly," říká upřímně. Nyní se učí různé druhy masáží, sbírá třezalku a také třeba cvičí. Její den nemá jasný rozvrh, ale má rytmus - rytmus, který se řídí přírodou, nikoli tabulkami.
Již zmiňovaná třezalka se stala jejím favoritem - proto by si třezalkový olej vzala i na opuštěný ostrov. A to společně s propolisovou tinkturou. Pak by dlouze váhala mezi dvěma mastičkami - mumio a propolisovou. "Možná bych podváděla a prostě bych si s sebou vzala všechny čtyři produkty," směje se.
Kdybyste se jí zeptali, co by poradila těm, kdo chtějí podnikat v oblasti přírodní kosmetiky, návod ani marketingový tahák byste nedostali. "Vůbec se necítím povolaná někomu radit, jak má podnikat. Dělejte to, co vás baví, a dělejte to s láskou. Nezapomínejte na své sny a dobře važte svá přání," uzavírá.
Cesta a filozofie této rodinné firmy možná není pro každého, ale podle Františky by mohla zaujmout ty, kdo vnímají víc tam, kde je méně.