0 0 0 04.07.2025
Podle chorvatského autoklubu se zvýšený provoz očekává už během pátku 4. července, zejména v odpoledních a večerních hodinách. Kolony se mohou tvořit nejen na městských ulicích Záhřebu, ale i na hlavních dálničních tazích A2, A4 a A3. Turisté, kteří o tomto víkendu plánují vstup do Chorvatska nebo jeho opuštění, by se alespoň měli vyhnout cestám přes Záhřeb.
Ještě větší nápor přinese sobotní ráno a dopoledne. Vedle turistů mířících k moři zamíří do země také tisíce vozidel s návštěvníky koncertu. Zejména se to týká hraničních přechodů Macelj, Goričan a Bregana. Kritická situace se očekává na mýtnici Lučko, která bývá každoročně "úzkým hrdlem" na cestě k Jadranu. Přetížení se předpokládá jak z východu, tak ze západu.
V neděli 6. července se situace opět zkomplikuje, tentokrát kvůli návratu turistů od Jadranu domů a přesunům v rámci letovisek. Největší nápor se očekává při příjezdu do trajektových přístavů na ostrovech i pevnině (Split, Zadar, Šibenik), na dálnici A1, v okolí tunelu Učka a při napojení na dálnici A6 směr Záhřeb.
Jak postupovat při cestě do Chorvatska, popsal pro Aktuálně.cz dopravní expert Roman Budský.
Rozhodně je dobré podívat se na internet, co doporučuje kupříkladu chorvatská vláda, případně jejich autoklub - jaké trasy je vhodné zvolit a kterým se naopak vyhnout. Na oficiálních stránkách bývají tyhle informace dostupné, a to nejen pro místní, ale i pro zahraniční turisty.
Pokud už se člověk do nějaké šlamastyky dostane, nezbývá než se obrnit trpělivostí. V tu chvíli už se s tím nedá nic dělat. Každopádně je potřeba počítat s tím, že problémy mohou nastat.
Jakmile se budete blížit k Chorvatsku, nebo když už pojedete po chorvatském území, vždycky dbejte na to, aby nádrž byla alespoň z poloviny plná. Nikdy nevíte, kde můžete zůstat viset. Mějte s sebou dostatek vody, něco lehkého k jídlu a sledujte navigaci - ideálně takovou, která zobrazuje aktuální dopravní situaci a může nabídnout alternativní trasy.
A hlavně se obrnit železnou trpělivostí. Jakýkoliv projev agresivity to může jen zhoršit.
Obecně se doporučuje jet v noci - provoz bývá slabší, není kamionová doprava a také jsou příznivější teploty. Problémem však může být únava. Řidič si musí být jistý, že bude v noci schopný bezpečně řídit. Pokud se rozhodnete jet v noci, je ideální dát si během odpoledne alespoň krátký spánek, naladit klidnější režim a cestou dělat pravidelné přestávky - třeba každé dvě a půl až tři hodiny.
Pokud je v autě další člověk s řidičákem, rozhodně doporučuji střídat se. I krátký odpočinek může výrazně pomoct a snížit riziko nepozornosti nebo mikrospánku.