1 0 0 08.07.2025
Praha 8. července 2025 (PROTEXT) - Česká retro výprava zažila perný týden. Po vylodění z trajektu přes Kaspické moře ji čekal náročný průjezd Kazachstánem, který prověřil odolnost posádek i jejich historických vozů. V kazašských pouštích se expedice musela vypořádat s extrémními teplotami a silnicemi připomínajícími tankodrom. Nakonec to celý tým zvládl a teď se nachází na čínských hranicích. Zdrží se tu tři dny kvůli zdlouhavé administrativě.
Robot Expedice za pět dní přejela celý Kazachstán. Nebyla to ale procházka růžovým sadem. Cesta přes devátý největší stát na planetě měla více než čtyři tisíce kilometrů. Sedm odvážných posádek se denně muselo vypořádávat s teplotami přes 40 °C a zastaralou silniční infrastrukturou.
Cesty byly více než nekvalitní. Spíše, než hlavní komunikace připomínaly tankodrom. Díry byly desítky centimetrů hluboké a v mnoha případech se jim nedalo vyhnout. Příčné nerovnosti byly tak markantní, že jsme kolikrát museli jet krokem. Problematický byl také hustý provoz nákladních vozidel. Jízda tak byla hodně náročná a vyčerpávající. "V podstatě každý kilometr cesty si posádky musely vydřít,“ říká automobilový novinář a člen expedice Robin Běhal.
Náročné podmínky se v závěru týdne podepsaly hned na několika historických vozech. Tatra 603 měla kvůli vysokým teplotám problémy se zapalovací cívkou a zapalovacími kabely. Naopak – nerovnosti se postaraly o vytržený zadní tlumič. Škoda Octavia bojovala s jiným druhem technické závady – do karburátoru neputoval benzin, a to kvůli nefunkční palivové pumpě. Naštěstí všechny poruchy se povedlo ještě před čínskými hranicemi opravit.
Třídenní zdržení na hranicích
Před vstupem na čínské území musí Robot Expedice splnit několik povinných administrativních procesů. Všichni členové výpravy si musí zajistit místní řidičské průkazy. Naštěstí se nemusí dělat žádné zkoušky a proces je poměrně rychlý. Komplikovanější je to se sedmi historickými vozy, které jsou povinny absolvovat technickou kontrolu. Ta ověřuje fungování osvětlení, brzdového systému a pohonného ústrojí.
A jelikož tento proces zabere skoro celý den, musela se expedice delší dobu zdržet na hranicích. "Původně jsme na čínské hranici měli přečkat dva dny. Nakonec to jsou tři dny, jelikož v neděli je v Kazachstánu státní svátek a celníci nepracují. My bychom se tak nedostali přes první část hraničního přechodu. Z tohoto důvodu jsme proces zahájili už v sobotu 5. července,“ vysvětluje zdržení vedoucí expedice Josef Zajíček.
Už jen Korea a Japonsko
Cesta přes Čínu expedici zabere deset dní, s tím, že si posádka plánuje udělat přestávku v Pekingu, kde navštíví české a slovenské velvyslanectví. Potom se posádky nalodí na trajekt směrující do Koreje. Na poloostrově automobilové veterány čeká etapa dlouhá 500 kilometrů. Poté opět využijí trajekt a přesunou se rovnou do japonského města Ósaka, kde se zároveň nachází cíl celé expedice – světová výstava Expo 2025.
Posádky a jejich vozy
• Tatra 603 (1959) – Josef Zajíček, Robin Běhal
• Toyota Celica ST (1977) – Lubomír Pešák, Ivan Uher
• Škoda Octavia (1961) – Ivo Tůma, Radek Toman
• Škoda Octavia (1962) – Alois Krejčí jr., Alois Krejčí
• Škoda 100 (1973) – Jan Drbohlav, Václav Dědek
• Škoda 120 (1980) – Miroslav Kuchár, Mikuláš Koščo
• Ford Mustang (1966) – Dalibor Šebek, Martin Novotný
V cíli na výstavišti EXPO 2025 na ostrově Jumešima v Ósackém zálivu se pak ROBOT Expedice představí během Českého národního dne, který se uskuteční 24. července.
Cestu českých veteránů do Ósaky mohou fanoušci sledovat nejen na sociálních sítích, ale i na webu www.czecholdtimerexpress.cz/expedice-osaka, kde výprava díky zařízení na monitorování pohybu vozidel od společnosti Commander sdílí v reálném čase svoji aktuální polohu.
Co je Robot Expedice?
Cílem Robot Expedice je zdolat 16 tisíc kilometrů a přivézt česká a japonská historická vozidla na výstavu Expo 2025 v Ósace. Sedm posádek bude putovat bezmála měsíc, a to přes hory, pouště, ale i přes světové metropole. Expedice navazuje na výpravu čtyř českých turistů, kteří se v roce 1970 vydali na první Expo v Ósace pěšky a stopem (expedice Sakura 1970).
"Mám rád české vozy a české výrobky. Chceme ukázat, že Česká republika vždy měla a stále má světu co nabídnout. Expedice ROBOT je nejen cestou, ale také poselstvím o naší účasti na světové výstavě v Ósace a její podporou,“ řekl vedoucí expedice Josef Zajíček, který do Japonska vyráží s Tatrou 603 z roku 1959.
Kontakt:
Jana Kohoutová
Ředitelka komunikace & mluvčí
E: jana.kohoutova@expo2025czechia.com
ČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.