1 0 0 05.05.2025
Píše se 8. květen roku 1886 a v americké Atlantě uvádí lékárník John Stith Pemberton do prodeje nový produkt. Sirup, jehož hlavní složky tvoří lístky koky, které obsahují kokain, a ořechy kola, které jsou zdrojem kofeinu. Coca-Cola, která měla původně léčit bolesti hlavy, nervové vyčerpání a podrážděný žaludek, tak byla na světě. Pro nápoj dokonce vytvořil první reklamu v tisku, kde se objevilo i legendární a přitom geinálně jednoduché logo, jež vymyslet Pembertonův společník Frank Robinson.
Za vznikem Coca-Coly stojí Pembertonova závislost na morfiu, kterým si ulevoval od bolestivého válečného zranění. Ve snaze najít náhražku, která by nezpůsobovala závislost, zkoušel vše, co mu přišlo pod ruku. Experimentovat začal také s kokou, která byla v té době považována za skvělou látku s blahodárnými účinky. Z ní nakonec vytvořil Pembertonovo francouzské víno, které sice vyléčilo závislost na morfiu, ale kvůli obsahu alkoholu se z poživatelů stávali alkoholici.
V době prohibice v americké Georgii, kde Pemberton působil, tak vyvinul nealkoholickou verzi tohoto nápoje. Víno nahradil sladkým sirupem a smíchal ho se sodou. Vznikl tak sladký nápoj nezaměnitelné chuti v podobě, v jaké ho známe dnes. Jen s jedním malým rozdílem: až do roku 1929 pořád ještě obsahoval kokain, pak už ne.
Recepturu nápoje si Pemberton pečlivě střežil, nosil ji jenom ve své hlavě. A není divu, vždyť se z Coca-Coly stal doslova zlatý důl. Podělil se o ni pouze s Asem Candlerem, který od něj v roce 1891 odkoupil všechna práva a položil základy firmy Coca-Cola Company. Prozíravý obchodník měl vynikající cit pro reklamu, prostřednictvím plakátů a předmětů s ikonickým logem se tak společnost dostávala do stále širšího povědomí. Lidé si kofeinový nápoj rychle oblíbili napříč celými Spojenými státy. Významně k tomu přispěl i její prodej v lahvích, který začal v roce 1894.
V globálního giganta ale proměnil Coca-Colu Robert Woodruff, který přišel s nápady jako balení po šesti lahvích pro domácnosti nebo automat na Coca-Colu, který tmavou bublinkovou limonádu sám namíchal. Díky Woodruffovu výbornému marketingovému cítění se nápoj stal nedílnou součástí nejen americké, ale i světové kultury. Ikonickou značku, která umí bravurně pracovat s reklamními příležitostmi a stala se symbolem amerických Vánoc, zná v současnosti 94 procent všech lidí na světě. Nápoj se dnes prodává ve více než 200 zemích světa a denně se ho vypije na 1,9 miliardy lahví a plechovek.