Kategorie zpráv

Uspějí jen ti, kdo zvládli rutinu nazpaměť. Maturitu kritizují i učitelé z Keplera

Uspějí jen ti, kdo zvládli rutinu nazpaměť. Maturitu kritizují i učitelé z Keplera; Zdroj foto: Thinkstock

"Podle mě byl letos didaktický test náročnější, hlavně ve srovnání s loňskem. Letos dosáhnou dobré hodnocení jen ti maturanti, kteří při přípravě zvládli rutinní početní postupy a nemusejí nad nimi při samotném testu moc přemýšlet - na to nebyl čas," říká kantor Peter Višňovský z pražského Gymnázia Jana Keplera.

I z elitních škol letos zaznívá nečekaná kritika státní maturity z matematiky. Petici proti podobě testu podepsalo už téměř 8800 studentů. Vadí jim matoucí zadání, úlohy mimo běžné učivo a nesrovnatelná obtížnost s předchozími ročníky.

Maturitní test z matematiky, který žáci psali 2. května, podle mnohých spíše než matematické dovednosti prověřoval schopnost prokousat se složitým a často matoucím zadáním. Řada z nich navíc nebyla součástí běžné výuky.

Podle studentky Dany Vyhnánkové, která se podílela na vzniku petice, úlohy kladly důraz na neobvyklé logické postupy a neodpovídaly požadavkům rámcových vzdělávacích programů. Podle autorů petice by měl být test důkladně přezkoumán. Chtějí, aby hodnocení zohlednilo výjimečnou obtížnost a zvážilo snížení bodové hranice pro úspěšné složení zkoušky. Aktuálně je třeba získat alespoň 17 bodů z 50. Podle studentky Vyhnánkové je potřeba se ptát, zda maturita opravdu měří to, co má. A jestli má smysl ji takto dál dělat.

Vyčkáme na závěry odborníků

Cermat, který maturitu organizuje, zatím na kritiku nereaguje konkrétně. Instituce zdůrazňuje, že probíhá hodnocení testů a odborné posouzení, bez kterého nelze výsledky komentovat.

"Než se budou moci jakékoliv výsledky zveřejnit a dělat z nich závěry, musí proběhnout mimo vlastního vyhodnocení a přípravy analytických podkladů jednání validační komise Cermatu a dále jednání Nezávislé odborné komise, která je poradním orgánem MŠMT. Obě tyto komise posuzují validitu všech úloh v testech," reagoval Cermat na dotazy serveru Aktuálně.cz.

Závěry těchto komisí budou známy nejpozději 15. května, kdy školy obdrží výsledky studentů.

Rozsah vědomostí, které může maturita ověřovat, podle Cermatu vychází z katalogu požadavků, který musí být zveřejněn 48 měsíců před zkouškou. Kritéria hodnocení pak musejí být dostupná nejpozději do 31. března příslušného roku a nelze je měnit zpětně. Jsou dostupná zde:

  • Katalog požadavků

  • Kritéria hodnocení

Bek připouští zásah

Ministr školství Mikuláš Bek na síti X uvedl, že test se musí nejprve věcně posoudit, a to "s respektem k práci autorů i studentům, kteří test skládali". Podle něj se počítá s přizváním dalších expertů a vytvořením více nezávislých hodnotících panelů.

Pokud analýza potvrdí mimořádnou náročnost, mohlo by podle něj dojít k úpravě hodnocení. "Možností je například úprava klíče hodnocení, zohlednění výsledků v systému nebo v krajním případě změna procentuální hranice úspěšnosti," napsal Bek. Připomněl, že podobné opatření proběhlo v roce 2021, kdy se kvůli pandemii covidu snížila hranice úspěšnosti v matematice z 33 % na 27 %.

Matematiku si letos vybral jen každý pátý

Podle Cermatu si letos matematiku jako druhý povinný předmět zvolilo zhruba 15 360 maturantů. To je přibližně 20 % všech studentů, kteří šli k maturitě poprvé. Zbylých 80 % zvolilo cizí jazyk, převážně angličtinu.

Celkem se ke státní maturitě letos přihlásilo 80 828 žáků, tedy téměř o sedm procent více než loni. Test z matematiky se psal v pátek  a následující pondělí pak maturanti skládali povinný test z českého jazyka a literatury. Ti, kteří si vybrali španělštinu, němčinu či ruštinu nebo složitější variantu z matematiky, skládali testy v úterý.