1 0 0 17.06.2025
…
Podíl lidí, kteří čerpají informace ze sociálních sítí podle úterní zprávy RISJ ve Spojených státech silně stoupá. V letošním průzkumu 54 procent respondentů tvrdilo, že se informovalo na sociálních sítích, byť to nemusel být jejich nejdůležitější informační zdroj. Bylo to poprvé více než v případě televize, kde čerpá informace každý druhý Američan, a jiných online platforem. Podíl lidí, kteří své informace získávají na sociálních sítích, meziročně posílil o šest procentních bodů.
"Změny jsou do značné míry způsobeny mladší skupinou," uvádí zpráva. Sociální sítě jsou hlavním zdrojem informací pro Američany ve věku od 18 do 54 let. I v kategorii lidí ve věku 45 až 54 let sociální sítě s 34 procenty poráží televizi, která byla v této skupině hlavním zdrojem informací pro 28 procent osob. Televize je ale hlavním informačním kanálem pro lidi nad 55 let.
Mezi Američany si získali velkou oblibu někteří komentátoři a novináři, kteří publikují na sociálních sítích a platformách jako YouTube a X. Podle průzkumu 22 procent Američanů v týdnu před dotazováním vidělo či jinak zaznamenalo výstupy moderátora Joea Rogana a 14 procent pak komentátora Tuckera Carlsona. "Některé z těchto nejpopulárnějších osobností nadměrně oslovují mladé muže, pravicové posluchače a čtenáře či lidi s nízkou důvěrou v zavedená média," uvádí RISJ.
Ve Spojených státech považuje za svůj hlavní zdroj informací sociální média 34 procent lidí. To je výrazně více než v evropských zemích. V Británii to je 20 procent lidí, ve Francii 19 procent a v Dánsku 12 procent. Podle RISJ se tak preference Američanů přibližují trendům, které lze pozorovat v Africe, Latinské Americe a části Asie.
V České republice používání sociálních sítí pro čerpání informací spíše oslabuje, ukazuje průzkum RISJ. V letošním průzkumu 44 procent respondentů tvrdilo, že čerpalo zprávy ze sociálních sítí. Loni to bylo 45 procent a v roce 2018 podíl dosáhl svého maxima v historii průzkumu RISJ - 56 procent. Dlouhodobě však klesají podíly všech mediálních kanálů. Například podíl lidí, kteří se informují prostřednictvím televize, klesl z 81 procent v roce 2018 na 60 procent v roce 2025, u tištěných médií se podíl snížil ve stejném období z 28 procent na 14 procent. Rádio nebylo do průzkumu zařazeno.
Důvěra Čechů v média se meziročně zvýšila o dva procentní body na 33 procent. Největší důvěru měli respondenti v Českou televizi a Český rozhlas (shodně 59 procent), třetí byla CNN Prima News s 57 procenty. Nejméně lidí důvěřovalo deníku Blesk, kterému vyjádřilo nedůvěru 56 procent respondentů. Česká tisková kancelář nebyla do výběru médií zahrnuta.
RISJ uskutečnila svůj průzkum ve 48 zemích světa. V České republice získala údaje od 2000 respondentů prostřednictvím online dotazníku. Takový způsob zkoumání může podhodnotit preference uživatelů, kteří mají menší či žádný přístup k internetu. Často se jedná o seniory či chudší lidi. Toto zkreslení je podle RISJ minimální v zemích, kde internet používá nejméně 95 procent lidí. V Česku tento údaj činí 86 procent, v USA 93 procent.