1 0 0 06.07.2025
"Když jsme se zamýšleli nad tím, který hudební styl se zaštiťuje pravdou a bojem za ni, kteří hudebníci jsou kazateli pro dnešní mládež, napadli nás rapeři," uvedl tehdy výkonný ředitel Nových médií České televize Pavel Kohout.
"Ze svého úkolu jsem vybruslil možná trochu předvídatelnou cestou, u ostatních jsem se ale obával přílišné závažnosti, vzhledem k tomu, že jsem byl limitován časem na výrobu. Navíc jsem ke svému překvapení zjistil, že skoro nikdo v mém okolí neví, že to byl mistr Hus, kdo dal našemu jazyku háčky a čárky. Například ‚á‘ se do té doby psalo jako ‚aa‘ a podobně. Takže nakonec se to ukázalo být celkem smysluplnou volbou. Díky, Mistře," vysvětlil svůj záměr raper z kapely Prago Union.
"Bylo jasné, že jakmile by člověk chtěl rigidně zrapovat Husovy myšlenky, výsledek by vyzněl trapně. Na Husovi mě nejvíce zajímalo téma, které s jeho osobou významně souvisí, ale zároveň ho, myslím, přesahuje a činí tak univerzálním. Tím tématem je život v pravdě, který se opírá o silné vnitřní přesvědčení a vlastní svědomí," říká raper Lipo.
"Já jsem si vybral téma, které v podstatě relativizuje pravdu. Vzpomněl jsem si na písničku Rozhovor s nádražákem od Slávka Janouška, která se mi vždycky líbila, a velmi volně na ni navázal. Psal jsem o tom, jak se pravda mění, ať osobní, ideologická, nebo vědecká, vždycky je to ta pravá a jediná pravda. S odstupem můj nádražák konstatuje, že na světě je pravdy už tolik, že neví, čemu věřit," vysvětluje Bonus.
"Snažili jsme se vyhnout zbytečnému poučování. Mnohem víc nás zajímá, jak se nakládá s odkazem někoho tak významného, jako byl Jan Hus, ex post. Například dezinterpretace a manipulace informací je pro nás zajímavé aktuální téma," tvrdí Jan Burian ml. a Jaroslav Hrdlička z Kyklos Galaktikos.